Mange skal i gang med å planlegge årets sommerferie. Forbrukerrådet advarer i den forbindelse mot reiseselskapenes mange triks. De opplyser at reise- og bookingsider på nett bruker velkjente metoder for å få oss på kroken, og har laget er sjekkliste.

Prisene øker: Er prisen du ender opp med å betale den samme som prisen du fant opprinnelig? I én av tre av de undersøkte nettstedene økte prisen underveis i bestillingsprosessen.

Lokketilbud: Ett av fem tilbud viste seg å være rene lokketilbud som det ikke gikk an å bestille.

Forvirrende prising: Ett av tre tilbud hadde uklar eller forvirrende prising som «Siste rom eller siste sete». Slike påstander er ofte feil. Én av fire slike meldinger viste seg kun å gjelde for eget nettsted, ikke for hotellet eller flyet som helhet. I tillegg avdekker EUs undersøkelse at et av fem nettselskaper ikke oppgir kontaktinformasjon. En like stor andel slurver også med brukeranmeldelser, slik at det er uklart om man kan stole på kundenes tilbakemeldinger.

Her er Forbruker Europa og Forbrukerrådets liste for å unngå å betale for mye for turen eller bli lurt:

Sjekk alltid flere nettsteder før du bestiller. Ofte er det enklest og billigst å bestille en flyreise eller hotell direkte.

Velg kjente reiseselskap. Ta skjermdump underveis, slik at du holder oversikt. I tillegg har du dokumentasjon ved en eventuell klagesak i etterkant.

Betal med kredittkort – da har du kortgarantien på plass hvis det oppstår problemer.