Tidligere i år fikk elevene i 7B ved Grannes skole vite at de er valgt til å være jury for Boksklukerprisen. Det betyr at de er invitert til Oslo for å delta på det litterære arrangementet. Elevene skal reise på mandag, men trenger hjelp for å få fullfinansiert turen.

Skolen er opptatt av at alle skal være med og ønsker ikke foreldrebetaling, men skolen har ikke midler selv til å betale reisen. Derfor har elevene og familiene gjort hva de kan for å samle inn penger.

Ifølge foreldre i klassen har elevene selv har samlet inn flasker, foreldre har arrangert spleis og kakesalg og et par sponsorer har bidratt. I tillegg har Foreningen Les har gitt 21.000 og Sola kommune har støttet klassen med 10.000 kroner.

Men fortsatt trengs det 10.000 kroner for å dekke utgifter til mat. Foreldre håper det finnes noen som vil hjelpe med de siste pengene.

Solabladet møtte klassen i vinter da de hadde fått vite at de var utpekt som jury.

– Jeg leser mye, og jeg liker det meste. Kanskje mest biografier og sportsbøker, sier Zeid Safaa AL-Saiddi som nylig har gjort seg ferdig med biografien om Gjert Ingebrigtsen.

Zeid går i klasse 7B på Grannes skole. Denne klassen med 25 elever er valgt ut til å være jury for å kåre hvilken bok som skal få Bokslukerprisen for 2024.

– Det blir veldig kjekt. Vi er en av klassene som skal reise til Oslo for å være med på dette, sier Silja Tednes-Aaserød.

Både hun og Zeid er trukket ut som månedens anmeldere i Bokslukerprisen, og det er ganske så spesielt at to fra samme klasse har fått denne tittelen.

Har påvirkning

Silja er glad i actionbøker og faktabøker. Klassevenninnene Amanda Kvamsøe Nag og Anna Veggeland velger gjerne fantasy, eller krim. De har lest alle bøkene som er blitt superfinalister.

– Vi leser mye, og vi skriver bokanmeldelser. Vi lager også skuespill og har digitale anmeldelser, forteller Anna.

Det er kun ni klasser som velges som jury, og Grannes-klassen er den eneste fra Rogaland.

– Vi har elleve prosent påvirkning på hvem som blir vinneren, sier Amanda.

At denne klassen ble valgt er ikke tilfeldig. Her ligger det mye lesing og bokglede gjennom mange år bak. Lærer Nils Magne Glomsaker har tidligere vært med en juryklasse fra en skole i Lindesnes og vet mye om hva som venter.

– Jeg har hatt denne klassen siden 4. trinn, og vi har jobbet mye med lesing og leselyst. Samtidig må en kunne lese fokusert over en viss tid, og det fikk vi testet. Alle leste i 45 minutter, og det var ikke én eneste som kikket opp av boken på denne tiden, sier han.

Trenger hjelp for å få reise

Klassen er invitert til prisutdelingen i Oslo i slutten av april. Men for at det skal kunne skje trenger de økonomisk støtte. Lærerne sier de håper på sponsorstøtte til å kunne dra østover for å være med i juryarbeidet. Elevene i klassen sier de gleder seg enormt, både til selve juryarbeidet, men også til muligheten for å få med seg bokbad med kjendiser og mye leseinspirasjon på reisen.

– Lesing er jo all lærings mor, og det å kunne fordype seg i tekst er veldig viktig. Denne klassen er blitt glade i å lese, men det er ingen tvil om at det ligger motivasjon i det å se at kontinuerlig arbeid med å lese og fordype seg i tekst kan gi slike resultater som det å bli utpekt til å være med å kåre årets Bokslukerpris, sier Glomsaker.

Biblioteksjef i kommunen, Sylvi Moland Johansen, sier hun synes det er stas at Grannes skole er utpekt.

– På Sola bibliotek synes vi det er veldig gøy at Grannes skole blir en av ni norske juryklasser. Skolen er aktive brukere av biblioteket og har høstet priser for bøker de selv skrev i bibliotekets skriveprosjekt «Boka mi», sier hun og legger til at Boksluker-bøkene står klare på biblioteket.

Rektor Tone Rabben Hølland påpeker at leseferdighetene blant norske elever er nedadgående, noe PISA-tallene viser. Siden forrige måling i 2018 er de mer urovekkende resultatene at det er dårligere prestasjoner i lesing, matematikk og naturfag, betydelig flere elever som presterer på laveste mestringsnivå og større forskjeller mellom elevgrupper.

– Vi er opptatt av leselyst og leseferdigheter, og det som denne klassen har klart er vi veldig stolte over, sier hun.

Lesing på skjerm og lesing på papir

Anne Mangen, som er professor ved Lesesenteret på Universitetet i Stavanger, har ledet et fire år langt europeisk forskningsprosjekt om hvordan digitaliseringen påvirker måten vi leser. Til forskning.no sier hun at «lesing av lengre tekster er viktig for utviklingen av en rekke ferdigheter som evnen til refleksjon, kritisk tenkning og fordypning, evnen til å ha et vedvarende fokus på én tekst, utvikle ordforråd og trene hukommelsen, kunne lese mellom linjene og det å kunne trekke fram og spille på bakgrunnsinformasjon».

På bakgrunn av forskningen kommer det flere anbefalinger, blant annet rettet mot skolen. Her trekkes det frem viktigheten av å ha tilgang både til digitale og fysiske bøker for at barn skal bli gode lesere.

Behov for løft i skolebibliotekene

Bibliotekar på Grannes skole, Silje Eggebø Øvergaard, mener skolebibliotekene må satses på og utvikles.

– Dette er et spark til politikerne. Vi må ha bøkene elevene ønsker å lese, men det er store forskjeller mellom skoler, kommuner og landsdeler i hva skolebibliotekene har til rådighet av økonomi, sier hun og legger til at det er stor etterspørsel etter bestemte bøker og sjangere som dermed ofte er utlånt.

Lærer Nils Magne Glomsaker er enig.

– Alle som jobber i skolen vet hva som må til for å få elever til å lese bedre og å bli engasjert i lesing. Men det nytter lite når det ikke er nok penger til bøker. Vi har dermed ikke det som må til for å lykkes. Det finnes gamle bøker i skolebibliotekene som støver ned, og det er ikke dette elevene vil lese. Det nytter ikke om vi står og anbefaler dem. Elever tar anbefalinger fra andre elever, og da er det bøker som unge i dag synes er spennende, sier han.

– Flertallet bestemmer

Bøkene som er med i Bokslukerprisen får skolene, og de blir flittig lest, diskutert og anmeldt. 125.000 har deltatt, så Grannes skole har kommet seg gjennom et ganske så lite nåløye.

– Det er et svært imponerende arbeid skolene har lagt ned i Bokslukerprisen denne høsten. Med prisen vil vi at leserne skal bli engasjerte, snakke med hverandre om bøkene og få et innblikk i nyere norsk litteratur. Årets tekster har tydelig skapt leseglede og mange gode opplevelser rundt omkring i landet. Både de unge leserne, lærerne og skolebibliotekarene kan være stolte av innsatsen, sier prosjektansvarlig for Bokslukerprisen i Foreningen! les, sa Christian Goveia Jacobsen om innsatsen til elevene i juryklassene i vinter.

Elevene i 7B sier arbeidet med Bokslukerpris-bøkene har gitt dem lyst til å lese mer. De har også deltatt i flere andre konkurranser, blant annet Sommerles og Norli junior sine lesekonkurranser.

– Det er kjekt å få lov til å være jury. Hele klassen jublet da vi fikk vite det, sier Amanda Kvamsøe Nag.

Hun, Zeid, Anna og Silja er klar over at det vil kreve mye innsats som jury. Det skal jobbes grundig med bøkene, elevene må argumentere for sine synspunkt og tørre å være ærlige.

– Samtidig er det ikke sikkert at alle er enige. Det er flertallet som bestemmer, men alle skal bli hørt, sier Anna og Zeid.