Jeg mener jo at bevisbyrden er på motsatt side, fordi bare bildet her, langt på vei dokumenterer påstanden. Selv om jeg har reist både til Capri, langs Key West, Amalfi, Adriaterhavet og med Hurtigruten nord og sørover, inkludert Geirangerfjorden, tror jeg ikke man kan oppleve en finere båtreise enn den opp gjennom – opp mellom – som det heter her i fjorden, Telemarken – som det også heter her i fjorden.

Noen få ganger har jeg fått oppleve denne turen selv. Det rare er jo selvfølgelig at vi som bor her og som aner hvor fantastisk turen er, tar den forholdsvis sjelden.

Jeg har møtt forbausende mange telemarkinger som aldri, ikke en eneste gang, har reist med kanalbåtene oppover Telemark.

Historien er kjent, men også så god at den tåler gjenhør. Den gigantiske byggeperioden gikk fra 1854 til 1861 da den eldste delen av kanalen ble konstruert. Da ble kontakten mellom fjorden her i Grenland og Norsjø opprettet. Og man må selvfølgelig også nevne Farelva og herlighetene oppover mot Skotfoss.

Forresten er det slik at «Victoria» har seilt på kanalen siden 1882. «Henrik Ibsen» siden 1907. Om enn i noe forskjellig maritim innpakning. De to første båtene var hjuldampere, «Statsraad Stang» og «St. Olaf» som startet opp på 1850-tallet. Vi har hatt båter som «Amtmand Aall», «Nordsjø» (Er usikker på om båten faktisk het Nordsjø eller Norsjø), «Løveid», «Inland», «Telemarken», «Bratsberg», «Aasmund Vinje», «Hitterdal», «Sirius», «Sverre», «Sand», «Dyre Vaa», «Notodden» og «Sterke Nils» og flere. Noen gikk hele ruten, andre har vært lokalbåter som har gått deler av den. Og jeg er 100 prosent sikker på at det jeg har lest om dette er svært begrenset i forhold til all lokalkunnskap og kjennskap ekte telemarkinger har. Jeg tar gjerne imot utfyllende opplysninger.

Siden tok man fatt på alt det fantastiske byggverket mellom Norsjø og Bandak, som ble åpnet for 125 år siden nå i år. Jubileum altså. Og jeg har tenkt mange ganger på den fantastiske prestasjonen det var, både teknisk og praktisk, både teoretisk og i form av byggekunst, å skape dette for 125 år siden, med datidens utstyr. Her har man de ulike områdene med Bandak, Strauman, Sundkilen, Kviteseidvatn, Fjågesund, Flåvatn (undervurdert perle i hjertet av Telemark), Straumen, Apalnesfjorden og Eidselva. Folkene på båten i går fikk det ene høydepunktet etter det andre. Ikke bare slusene forresten.

Det fineste av det fine fra skaperverket, får man i form av panorama delux, når men reiser med kanalbåtene.

Det er mye som burde være med i en slik sak som dette. Selvfølgelig at kanalen inneholder åtte sluser, 18 slusekammer. Eller at totalen mellom Skien og Dalen er 105 kilometer og høydeforskjellen som vannkraften løfter båtene opp er 72 meter. Men jeg synes bildet av båten på Hjellevannet var så ubeskrivelig vakkert, i ellevill vårskrud, at jeg får meg ikke til å presse inn mer tekst.

Men det du bør, det du må, det du skal, er å ta turen selv. Er du herfra, men aldri har reist på Telemarkskanalen, så skylder du både deg selv og dine forfedre å ta en tur med Victoria eller Henrik Ibsen.