I fjor regnet arrangøren ut at PIT trakk nærmere 30 000 mennesker totalt – til gater, parker, torg og teatersaler i Porsgrunn.

Nå er hele programmet til den 23. teaterfestivalen sluppet, og igjen skal det rigges til brusteinsball og folkefest for minimum 5000 på Rådhusplassen. Under dette åpningsarrangementet blir det gjensyn med den spanske gruppa Puja, som flere har ønsket tilbake.

De kommer med kran, band, luftakrobater og skuespillere, mens Bugge Wesseltoft, som også lager musikk til Grenland friteaters nye forestilling, tar med seg et energisk lag av musikere fra diverse land, inkludert slampoeten Taro V. Cooper og beatboxeren Beatur. Festivalleder Trond Hannemyr garanterer videre for avslutningsfyrverkeriet. Han tør ikke annet siden festivalledelsen fikk mengder med kjeft det ene året de utelot festfyrverkeri som avrunding på brusteinsballet.

 

Bygda som ikke kan lage barn

Tradisjonen tro lager Grenland friteater en ny forestilling til teaterfestivalen, og i år falt valget på «Verdas søtaste turist» av Rune Belsvik, forfatteren bak bøkene om Dustefjerten.

– Vi har ventet lenge på å komme over et godt manus til en ny familieforestilling, sier produsent Hans Petter Eliassen.

Publikum møter et skakt, rart tegneserieunivers med utgangspunkt i den fiktive bygda Bløygen og dens 13 innbyggere, et Norge i miniatyr der folk ikke vet helt hvordan de lager barn, ifølge festivalledelsen. Forestillingen skal spilles i Ælvespeilet, og urpremieren blir 13. juni.

 

Problemstillinger på pulsen

Teaterfestivalen har ofte bydd på spenstig nysirkus, men siden friteatrets egen produksjon spilles i kulturhuset, har de ingen sirkusarena ledig. På programmet finner vi i stedet flere stykker med det man kan kalle et samfunnsengasjert innhold. I Rhea Lemans «Goebbels' Lesson» lever Joseph Goebbels i beste velgående som folkeforfører. Ibsenprisen-nominerte Yngve Sundvor og Statsteatret kommer med «1930 – Diktatoren». Forestillingen fikk terningkast seks av Dagsavisens anmelder. Kompaniet NIE vender tilbake med «Minnenes museum», som Hannemyr betegner som noe av det fineste de har gjort, mens Kate Pendry har vært i USA og opplevd innsettelsesseremonien til Donald Trump. Resultatet er monologen «Human Tsunami: Trump». En annen monolog, «Farvel til Eddy Bellegueule», tar opp temaer som utenforskap og homofili med utgangspunkt i fransk arbeiderklasseliv. Lynch Company byr derimot på rått, fysisk teater om store spørsmål i livet, lover Hannmyr.

Bruker 4,5 millioner

Det blir også smakebiter på ny, skandinavisk dramatikk, samt debatt, workshop, premiere på Elsa Kvammes film «Det umuliges kunst» og konserter med gruppa Rohey og duoen Tord Gustavsen og Synne Sanden.

 

Festivalgata blir boltreplass for ti forskjellige grupper, blant annet de fem gærne jentene i Sisu Sirkus, som kombinerer finsk sisu med girlpower og akrobatikk. Barnehagebarna er det største publikummet i gata, sier Anette Hagnell, og i år vil også barn fra Rønningen barnehage stille opp både som frivillige hjelpere og artister.

Det koster cirka 4,5 millioner kroner å lage Porsgrunn internasjonale teaterfestival (PIT). 1 million kommer fra næringslivet, og festivalen kalkulerer med rundt 1 million i billettinntekter. 2,5 millioner kommer fra friteatrets «klubbkasse». Det offentlige tilskuddet inngår i denne summen. Det går mye penger til gratisforestillinger, som tilbudet i festivalgata. Når det gjelder salg, så satser Trond Hannemyr på å selge 4500 – cirka 1000 billetter per festivaldag. I fjor gikk salget godt, og de kvittet seg med nær 90 prosent av billettene.

Og i år som tidligere vil ikke festivalen gå rundt uten engasjerte frivillige mannskaper. PIT trenger årlig rundt 120 frivillige.