Så langt i år har det rullet nesten 50.000 nye personbiler ut på norske veier. Det melder broom.no.

Det nøyaktige antallet er 49.580, etter at april er oppsummert. Det betyr at bilsalget så langt i år er litt ned sammenlignet med fjoråret, nærmere bestemt 3,2 prosent.

Men hva kjøper egentlig vi nordmenn når vi skal ha helt ny bil? Her har det skjedd mye de siste årene, der særlig elbilene og de ladbare hybridene har tatt store markedsandeler, på kort tid.

Forventet nedgang

Bilen som troner øverst, har gjort det i mange år nå. Vi snakker om Volkswagen Golf, en bil som har et helt unikt grep på norske bilkjøpere. Salget faller riktignok hele 44,7 prosent så langt i år. Det til tross har det kommet tett på 3.000 nye Golfer ut på veiene i årets fire første måneder.

Den nedgangen var forresten forventet. Den elektriske utgaven, e-Golf, ruller i disse dager inn i ny versjon med lengre rekkevidde. Den venter mange på, dermed vil også Golf-registreringene skyte ny fart utover våren. Nær 50 prosent av Golf-salget er elektrisk.

Skikkelig stayer

På andreplass på salgsstatistikken finner vi en annen elbil-suksess, nemlig BMW i3. Hverken størst, nyest eller med lengst rekkevidde: Likevel har i3 mer enn doblet salget så langt i år. 1.939 eksemplarer har kommer ut på veiene så langt i år.

På tredjeplass finner vi en gammel traver. Mens vi nordmenn kjøper stadig færre tradisjonelle familiebiler, holder VW Passat stand. 1.716 nye Passater har det blitt så langt i år, mange av dem er den ladbare utgaven Passat GTE.

Første SUV dukker opp på fjerdeplass, det er Toyotas RAV4. 1.617 nye RAV4-eiere har vi fått til nå i år.

Så er det elbil igjen på femteplassen, og en skikkelig stayer. Nissan Leaf har vært med oss i mange år, men holder koken. Over 1.500 nye Leaf er fasiten per april.

Vært en stor opptur

Toyota er ikke merket vi vanligvis forbinder med dristig design, men med crossoveren C-HR går de nye veier. Nykommeren har startet salget svært bra i Norge. 1.347 eksemplarer holder til en sjetteplass.

På plassen bak har vi en gammel traver. Mitsubishi Outlander har solgt svært i sin nåværende utgave. Den ladbare PHEV-utgaven har vært en eneste stor opptur i Norge.

Nå bremser det litt, men 1.211 nye biler er ikke noen dårlig prestasjon. Bilen har fått en rekke nye konkurrenter de siste årene, men biter fortsatt bra fra seg.

Storbilsuksess fra Volvo

På åttendeplass finner vi stor premiumbil fra Volvo. Deres nye V90 har fått en kjempestart, også her er det ladbar hybrid som drar mye av lasset. 1.155 nye V90-er har det blitt så langt i år. Med det knuser den konkurrenter som Mercedes E-klasse, BMW 5-serie og Audi A6.

Niendeplassen er småbil fra Toyota, nærmere bestemt Yaris som kan notere seg for 1.142 nye biler.

På plass ti finner vi så det som har vært Norges mest solgte stasjonsvogn i noen år nå, nemlig Skoda Octavia. Salget faller riktignok med 12,5 prosent så langt i år, det kan nok blant annet skyldes at Octavia merker kannibalisering fra Skodas nye SUV, Kodiaq. 1.120 nye Octavia har det blitt til nå i år.

Se alle de 20 mest solgte modellene i tabellen under: