BROOM.NO: Det første man blir bedt om å sjekke ved kjøp av bruktbil, er gjerne historikken. God oppfølging fra bilen var ny har mye å si for verdien.

Det som best indikerer at du har fulgt opp bilen slik den skal, er gjerne et servicehefte. Her skal alt dokumenteres. De fleste serviceheftene er også såpass oppdaterte at det presiseres hva som ble gjort de gangene bilen var inne på verkstedet.

På den måten får en naturligvis også en god pekepinn på at kilometerstanden stemmer.

En bil uten denne dokumentasjonen er derfor langt mindre verdt, enn en tilsvarende bil med.

Blir borte

De senere årene har det skjedd mye, også på dette området. Et skifte var da den gode-, gamle og analoge triptelleren gikk over til å bli digital. Det var «skummelt», fordi mange mente det var mye lettere å jukse med den digitale varianten, og tilbakestille kilometerstanden.

Nå er også serviceheftet i ferd med å bli digitalt på flere nye biler. Borte er boka, der du tidligere fikk både stempel og signatur.

I stedet lagres alt digitalt i bilens systemer, og naturligvis hos forhandleren.

Kvitteringer

Brooms bilekspert, Benny Christensen, er blant dem som er litt skeptisk til det nye systemet. Han har lang erfaring fra ulike stillinger i bilbransjen, blant annet som både verksmester, mekaniker og bilselger. 

Han frykter at det kan bli lettere å forfalske historikken ved å «hacke» seg inn på bilens datasystemer.

– Det var mye juks med de gamle serviceheftene også. Men det var i alle fall noe fysisk å forholde seg til. Den beste løsningen er nok i alle fall å sørge for å ta vare på kvitteringer på alt som gjøres, enten det er servicer eller vedlikehold. På den måten har du best dekning for det som er gjort, og et godt supplement til serviceheftet.

– Skeptisk

Skal du sjekke historikken på en nybil, kan du ikke bare ringe en forhandler om be om informasjon om hva som er gjort. Den informasjonen er det kun eieren av bilen som har tilgang til.

– Så med mindre dette er skrevet ut av eieren, er du litt på bar bakke med tanke på å få en fullstendig oversikt, forteller Benny.

Hvis bilen har hatt flere eiere og vært inne på ulike verksted, vil det også være en del telefoner for å samle inn informasjon om alt som er gjort.

– Det er fordeler og ulemper med det meste, og kanskje er jeg litt gammeldags, men akkurat digitalisering av serviceheftet må jeg tilstå at jeg er litt skeptisk til foreløpig, avslutter Broom-Benny.

NAF: Naturlig utvikling

Kommunikasjonskonsulent hos Norges Automobilforbund (NAF), Nils Sødal, sier at utviklingen vi ser mot digitalisering er naturlig.

– Flere bilforhandlere har dette allerede, og på et eller annet tidspunkt vil antagelig alle gå over til digitalt servicehefte. En utfordring kan være i forhold til fritt verkstedvalg. Hva skjer dersom man velger å ta bilen til service på et annet verksted enn merkeverkstedet?

– Hva med faren for hacking?

– Det er en forutsetning at systemene bilforhandlerne velger er sikre på lik linje som sikkerhet for nettbanker og offentlige tjenester. Vi har ingen indikasjoner på at de ikke er det.

Sødal forteller at NAF ikke har fått inn noen saker fra sine medlemmer som handler om utfordringer rundt digitalt servicehefte.