«Kun et rom igjen» eller «få seter igjen på dette flyet». Disse påstandene er ofte usanne, viser en ny EU-undersøkelse.

Mange nordmenn bruker påsken til å planlegge sommerferien eller en storbyweekend via ulike nettsider som frister med lave priser på hotell og reise.

Felles for mange reisesider på nett er at det er vanskelig å få riktig prisinformasjon, og mange nettsteder presser på med meldinger om at tilbudet er begrenset eller at det er få plasser igjen.

I tillegg er prisen man ender opp med ofte mye høyere enn startprisen. Dette er i strid med EUs regelverk, og EU-kommisjonen har derfor undersøkt 352 nettsider.

Resultatet er nedslående. Nesten 70 prosent av nettsidene hadde upålitelig prising.

Velkjente metoder

Reise- og bookingsider på nett bruker velkjente metoder for å få oss på kroken. Det er derfor lurt å sjekke følgende:

- Prisene øker: Er prisen du ender opp med å betale den samme som prisen du fant opprinnelig? EU-undersøkelsen viser at hos hver tredje av de undersøkte nettstedene økte prisen underveis i bestillingsprosessen.

- Lokketilbud: Ett av fem tilbud viste seg å være rene lokketilbud som det ikke gikk an å bestille.

- Forvirrende prising: Hver tredje tilbud hadde uklar eller forvirrende prising.

- «Siste rom eller siste sete»: Slike påstander er ofte feil. En av fire slike meldinger viste seg kun å gjelde for eget nettsted, ikke for hotellet eller flyet som helhet.

 

I tillegg viser undersøkelsen at 20 prosent av nettselskapene ikke oppgir kontaktinformasjon. Like mange slurver også med brukeranmeldelser, slik at det er uklart om man kan stole på kundenes tilbakemeldinger.

– Vi vil nå følge opp selskapene som ikke følger regelverket, sier Ragnar Wiik som er daglig leder av Forbruker Europa hos Forbrukerrådet.

Sjekkliste

Her er Forbruker Europa og Forbrukerrådets liste for å unngå å betale for mye for turen eller bli lurt:

- Sjekk alltid flere nettsteder før du bestiller. Ofte er det enklest og billigst å bestille en flyreise eller hotell direkte.

- Det lønner seg å velge kjenbte reiseselskaper.

- Ta skjermdump underveis, slik at du holder oversikt. I tillegg har du dokumentasjon ved en eventuell klagesak i etterkant.

- Betal med kredittkort. Da har du kortgarantien på plass hvis det oppstår problemer. (ANB)