Solvik-Olsen mener åpenbart at folk i Vestfold bør være tilfreds med hva de har fått. Utsatt byggestart på viktige jernbaneanlegg i Vestfold er ikke mye å henge seg opp i, etter hans mening.

Han forteller oss at forsinkelsene har «naturlige årsaker», det vil si kvikkleire på den andre siden av Oslofjorden. Jeg er ikke kjent med tilsvarende problemer på de aktuelle jernbanestrekningene på Vestfoldbanen.  Derimot er vi alle kjent med en kostnadseksplosjon på enkelte andre jernbaneanlegg. Derfor kan vi trygt gå ut fra at manglende bevilgninger, nedsatt plankapasitet og ikke minst en ødeleggende omorganisering av jernbanen - altså forhold Solvik-Olsen selv rår over-, er den egentlige forklaringen på utsettelsene.

Overser konsekvensene av egen politikk

Det er ikke uvanlig at statsråder foretrekker å snakke om noe annet, når de utsettes for kritiske spørsmål. Solvik-Olsen velger simpelt hen å overse konsekvensene av egen politikk. Han gjentar til det kjedsommelige at denne regjeringen har bevilget mer penger til jernbanen enn noen regjering før. Det skulle forresten bare mangle. Det koster betydelig mer å bygge jernbane i dag enn for noen år siden. Vedlikeholdet av skinnegang, kjøreledninger og signalanlegg har vært forsømt. Etterslepet er stort og krever økt innsats.

Kravene til en ny og moderne jernbane er i seg selv kostnadskrevende. Og klimautfordringene trenger seg på. Skal transportsektoren klare skjerpede utslippskrav i åra framover, er toget en del av løsningen. Derfor haster det. Derfor er det sterkt beklagelig at regjeringen ikke klarer å leve opp til egne jernbaneambisjoner. Og Solvik-Olsen syns åpenbart at det er ubehagelig stadig å bli minnet om det.

Spennene å se om regjeringen har satt av penger

Med fare for å helle salt i såret, repeterer jeg derfor at alle partier har krevd kontinuerlig ut bygging av Vestfoldbanen. Når strekningen Farriseidet-Porsgrunn blir ferdig i år, var hensikten å starte utbyggingen av neste etappe, altså er strekningene Drammen-Kobbervikdalen og Nykirke- Barkåker.. Det skjer ikke. Med anleggsstart tidlig i 2019 bør det fortsatt v ære mulig å fullføre et sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Tønsberg innen 2024.  Derfor blir det spennende å se om regjeringen har satt av startbevilgninger til disse to prosjektene i statsbudsjettet for 2019.

Så var hensikten å fullføre byggingen av et krysningsspor mellom Tønsberg og Sandefjord innen 2026, for så å fullføre utbyggingen av dobbeltspor på hele Vestfoldbanen til Skien innen 2030. Bane Nor annonserte tidligere i år at dette utbyggingsprogrammet ikke holder mål, hvilket også er bekreftet av samferdselsministeren selv. Nå har det hendt før også, at sittende regjeringer ikke har klart å følge opp egne jernbaneplaner. Det er faktisk en av de store forsømmelsene i norsk samferdselspolitikk.

Mener ingenting om jernbanen

Det hører imidlertid med til historien at de foregående Arbeiderparti-regjeringene oppfylte, og overoppfylte sine jernbaneplaner. Det plager Solvik-Olsen. Og hans politiske problem forsterkes ytterligere av et utålmodig stortingsflertall som igjen opplever at vedtatte jernbaneplaner ikke følges opp av regjeringen.

Det er for øvrig påfallende at regjeringspartienes stortingsrepresentanter fra Vestfold og Telemark er så tause i denne sammenhengen. En av dem har til og med plass i Stortingets transportkomité. Mens de ennå var i opposisjon, lot de tydelig høre fra seg. Da mente de at utbyggingen av Vestfoldbanen gikk for sakte. Nå mener de ingen ting.