Musikalen «Sound of Music», skrevet av Richard Rogers og Oscar Hammerstein II, var å se på Broadway første gang i november 1959. Det er snart tid til å gjøre seg klar til å feire seksti års jubileum. Tønsberg Amatørteater velger å være litt tidlig ute med feiringen, og setter opp en av sine aller største oppsetninger noensinne.

Denne gangen har de valgt Støperiet som arena. Hele sceneområdet er bygget inn. På den måten kan det projiseres bilder på bakveggen som skaper rommene enn befinner seg i enten det er i de vakre sveitsiske blomsterengene eller i klosterets stille, mørke atmosfære.

Sideveggene er bygget slik at det er mulig for orkesteret å sitte høyt hevet over scenen på den ene siden, mens det er plass til andre etasjen i von Trapps hus på den andre. Den spillemuligheten det kunne ha gitt har ikke instruktør Helge Hammelow-Berg benyttet seg særlig av. Han lar handlingen stort sett utspille seg på gulvet. Den enorme divatrappen hos kaptein von Trapp kunne det også ha blitt lekt litt mer i.

BAKGRUNN: Tønsberg amatørteater setter opp forestillingen Sound of music: – Det er litt kaos her nå (+)

Historien er fantastisk i seg selv

Historien i musikalen burde være velkjent, noe de mange sangene i hvert fall er. De kommer som perler på en snor fra nonnenes første preludium til Edelweiss blir avsunget før familiens von Trapps forsvinningsnummer på den store konserten. Det at stykkets historie om den unge guvernanten Maria som skal ta seg av de syv barna til kaptein von Trapp, er en sann historie er jo ganske fantastisk i seg selv. Her har den unge Karoline Sommerseth, opprinnelig fra Nøtterøy, fått hovedrollen som Maria.

Hun har bakgrunn fra Bårdar Akademiet, noe hun deler med nesten alle i den norske musikalbransjen i dag. Sommerseth er et sjarmerende bekjentskap og som Maria har hun den nødvendige tvilen i seg. Er det livet som nonne hun skal leve eller er det et verdslig liv? Hun er leken, synger bra, og det er ikke vanskelig å forstå hvorfor de syv barna faller og blir glad i henne på et blunk.

LES OGSÅ: Gro har drevet butikken i 34 år. Nå er det slutt. (+)

Sangene og replikkene sitter som et skudd

Det er helt tydelig at instruktør Hammelow-Berg, og Kristina Gidefelt, ansvarlig for sanginstruksjonen, har arbeidet ganske intenst med barna i denne forestillingen. Derfor er det blitt deres forestilling. Fra den eldste av dem, Liesl, til det lille sjarmtrollet Gretl, sitter sangene og replikkene som et skudd. Samspillet med Maria er helt på plass som når hun lærer dem sangen Do-Re-Mi.

Nonnene er også meget godt sammensveiset både i spill og sang. De er ledet av en myndig abbedisse, Marit Maarud, som synger like bra som hun utviser stor menneskelig innsikt. De voksnes spillescener mangler litt av den samme flyten, men det kommer sikkert etter noen flere gjennomkjøringer.

Her er en stor ballscene, koreografert av Ellen Mathisen og Christine Danielsen hvor følelsene mellom Maria og von Trapp kommer til syne for første gang. Kaptein von Trapp som har ordet disiplin som sitt livsmotto, spilles med inderlighet av Kai Joakim Edvardsen. På hylla er det ni musikere under myndig ledelse av Bjørn Olaf Olsen, mens Espen Beckmann har skapt et levende lysdesign.

Det skal spilles ni forestilling.  Siste forestilling er 17 juni. Det er bare å kaste seg rundt, skaff en billett og nyt. Anmeldelsen er skrevet på grunnlag av generalprøven.

Forestillingen:

■ Richard Rodgers/ Oscar Hammerstein II
■ SOUND OF MUSIC
■ Tønsberg amatørteater
■ Støperiet