Norsk filminstitutt delte ut en pott på fem million kroner til sju norske spill. Pock Rocket Games fikk den største biten av potten med 1,6 millioner kroner til sitt spill. Spillstudioet har med sine 13 ansatte holdt på med spillet siden i fjor sommer da de startet med prosjektet. «Moons of Madness» blir en førstepersonsspill i skrekksjangeren.

PR-ansvarlig Natascha Röösli i Rock Pocket Games forteller at spillet kombinerer flere elementer sammen.

Vi kombinerer vitenskap med elementer fra Lovecraft. Dette skal foregå 60 til 100 år fram i tid. Det er mange elementer fra dagens teknologi som vil være med i spillet, slik som SpaceX. Spillet viser deg hvordan det ville vært å levd på Mars. Nå om dagen er folk veldig begeistret for Mars med tanke på kolonisering og utforskning, sier Röösli.

Viktig aspekt med psykiske lidelser

Et viktig aspekt er hvordan spillstudioet har integrert psykiske lidelser inn i spillet. Det er en veldig viktig del som er bygd inn i historien til spillet, der man følger en person blir utsatt for interne konflikter og utfordringer gjennom reisen i Mars.

– Vi har en sensitiv inngang til det med psykiske lidelser i spillet. Eksempelvis følger du en person som har en historie som gjør han sårbar for omgivelsene personen kommer over i spillet. Omgivelsene forandres og man vil oppleve hallusinasjoner og høre stemmer som vil forvirre personen, forteller Röösli.

Historien i spillet er den viktigste delen, derfor har de lagt inn mye tid til dialog og cutscener som skal oppsluke spilleren inn i historien til personen du spiller.

Du lærer etter hvert mye om personen, hans bakgrunn og hvordan han reagerer i ulike situasjoner. Vil han kunne komme ut av det sterkere, eller få breakdown av det. Spillet har mange cutscener, og viktig dialog, det har veldig mye filmpreg over seg, sier Röösli.

Tøft spillmarked

Sjef og Creative Director Ivan Moen forteller at dette er det største spillet de har produsert hittil.

– Dette er det største spillet i Rock Pocket Games sin historie, det er et veldig stort spill med god grafikk. Det er et mer krevende spill å utvikle enn de vi har lagd før, sier Moen.

Spillstudioet har vært helt avhengig av støtte for å få til spillet. Pengene fra Norsk filminstitutt kommer godt med i utviklingen av spillet.

Når du får penger av NFI, så må du putte penger i kassen selv. De pengene må vi tjene, derfor driver vi med kundeoppdrag i tillegg. Vi må finne de jobbene samtidig som spillet skal utvikles, forteller Moen.

Han forteller om et tøft marked for spillutviklere i Norge, man er helt avhengig av støtte fra for eksempel NFI.

– Det er takket være Norsk filminstitutt at vi lever i dag, sier Moen.

Det er ikke en fast dato for når spillet kommer ut, men Moen regner med at spillet kommer ut i første kvartal neste år til PS4/XboxOne/PC.

Bildeserie

Skjermbilder fra spillet