Til hovedinnhold

Endelig har dagen kommet – MacBook Pro med digre, eksterne grafikkort

Gjorde maskinen kraftig nok for VR.

Finn Jarle Kvalheim, Tek.no
Finn Jarle Kvalheim
Rader av MacBooker med VR-briller og eksterne grafikkort sto klare i Apples demorom.
Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Tek.no / San Jose: Siste generasjon MacBook Pro har fått en del kritikk for å ikke være proff-orientert eller kraftig nok. Blant annet har mangelen på vanlige tilkoblinger vært et tema for mange, og det ble også undret litt over at ikke siste generasjon Intel-prosessorer var med ved lanseringen.

Sistnevnte hadde en naturlig forklaring, ettersom varianten av brikkene som brukes i Apples heftigste bærbare ikke var klar samtidig med den nye designen. Det ble ordnet under gårsdagens lansering her i San Jose, men ytelsesmulighetene forøvrig fikk seg også et kraftig hopp.

Ny programvare og grafikkboks

Slik ser Apples utviklerkit for eksterne grafikkort ut. Den leveres med en Radeon RX580 inni.
Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Med lanseringen av MacOS High Sierra og Metal 2 som også hele operativsystemet med GUI og alt kan benytte seg av, får Macene endelig offisiell støtte for å bruke eksterne grafikkløsninger. Bildene kan enten vises på egen skjerm, eller kjøres ut igjen via Thunderbolt 3-portene på maskinen, slik det ble demonstrert på Apples demorom.

HTC Vive var VR-løsningen som ble demonstrert på Apples nye løsning.
Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Dette var delvis mulig å gjøre tidligere, men ikke uten å hjelpe systemet litt på egen hånd. Og uansett kunne bildene bare vises på eksterne skjermer, ettersom maskinene ikke kunne hente inn igjen signalet fra de eksterne kortene til bruk på den innebygde skjermen.

Det kan legges til at Apple også viste frem Steam VR og at siste variant av spillmotoren Unreal Engine nå også finnes for MacOS. En bærbar lettvekter med eplesymbol på lokket er med andre ord plutselig en tungvekter. Om du tar deg råd til tilbehøret, altså. Det er tross alt svært kostbare maskiner i utgangspunktet.

Radeon RX580 og HTC Vive

Mange tok turen innom for å prøve ut VR fra både MacBook og iMac.
Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Løsningen ble vist frem ved hjelp av MacBooker på rad og rekke i demolokalet. Ved hver av dem sto Apples nye skjermkortkabinett for Thunderbolt 3. Inni var det AMDs Radeon RX580 som sto for grafikken.

HTCs Vive-briller ble brukt til å vise frem VR-innhold, og en litt artig opplysning jeg fikk på stedet var at de mange brillene og håndkontrollerne hentet posisjonsinfo fra bare to av de vanlige VR-fyrtårnene som normalt holder styr på ett sett VR-briller og kontrollere per par.

Men VR er kun en veldig synlig måte å demonstrere ytelseshoppet på. Foreløpig er det neppe så veldig mange MacBooker i gaminghender uansett, ettersom de strengt tatt ikke har vært egnet til denne typen bruk.

Parkert Mac med økt ytelse

Det man derimot nok finner en del av der ute, er MacBook-eiere som er godt fornøyd med vekt og muligheter på tur, men kanskje skulle hatt litt ekstra ytelse til alt fra videoredigering til 3D-modellering på hjemmebane. Og her kan eksterne grafikkprosessorer være gull verdt. Kan hende finnes det også en og annen MacBook-eier som vil sanke bitcoins eller delta i distribuert databehandling der ute.

Det er fryktelig mange ting som gjøres enklere ved tilgang på en kraftig grafikkprosessor når laptopen står i ro. Og Apples nye støtte for slike løsninger kan gi MacBook Pro en helt annen allsidighet enn den til nå har hatt.

Ytelsesøkningen Metal 2 gir deg skal være inntil tigangeren på visse deler av den innebygde maskinvaren, så for det visuelle kan det hende det hoppet er nok. Rene utregninger følger uansett hastigheten på maskinvaren, og vil kreve ekstern boks for å gå opp i hastighet.

annonse
Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her