Til hovedinnhold

Nettbrettene blir stadig mindre populære – iPad med kraftig nedgang

Hybridmodellene utkonkurrerer de tradisjonelle nettbrettene.

Niklas Plikk, Tek.no

Salget av nettbrett har gått jevnt og trutt nedover i ganske lang tid, og nå viser det seg at trenden fortsetter med uforminsket styrke. Det meldte markedsforskningsselskapet IDC nylig.

Ifølge IDCs tall krympet det globale nettbrettmarkedet med hele 8,5 prosent i første kvartal i år sammenlignet med samme periode i fjor. Dette er det tiende kvartalet på rad at nettbrettsalget har gått nedover.

Apple med størst nedgang

Den største støyten tar markedslederen Apple, som opplevde en nedgang i iPad-salget på hele 13 prosent. I første kvartal i år ble det sendt ut 8,9 millioner iPader til forhandlere, ned fra 10,3 millioner eksemplarer i samme kvartal i fjor.

Tallene til IDC omfatter både tradisjonelle nettbrett, altså de som kommer uten tastatur, og hybridmodellene, det vil si nettbrett med avtakbart tastatur. Det er kun førstnevnte som opplever bratt nedgang og drar ned totalsalget, mens hybridmaskinene isolert sett opplever økning i salget.

IDC

Oppgang for PC-er

En grunn til at nettbrettsalget fortsetter nedover kan være at PC-salget endelig er inne i en mer positiv trend. IDC meldte forrige måned at PC-salget hadde økt for første gang på fem år, og pekte i den forbindelse på at nettbrettmarkedet i økende grad er i ferd med å bli mettet.

Selv om Apple har hatt en bratt nedgang den siste tiden er selskapet fremdeles kongen på haugen på nettbrettmarkedet med ganske god margin. Apple hadde en markedsandel på sunne 24,6 prosent i første kvartal i år, mens hovedkonkurrenten Samsung sitter på 16,5 prosent av markedet.

Apple lanserte nylig et nytt nettbrett: Nye Apple iPad har alt du trenger til en rimelig pris »

annonse
Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her