Med Nordmøres flotte natur, og store variasjoner er det lett å påstå at vi har mange turistattraksjoner og at turistene bør velge Nordmøre. Dessverre er det ikke så enkelt. Det helper at vi har over 60 overnattingssteder, om vi teller med stort og smått. Det er likevel ingen selvfølge at turistene strømmer hit. Det er ekstremt stor konkurranse i reiselivsbransjen, og alle detaljer må stemme for at turistene skal komme akkurat hit. I tillegg er kontakter og nettverk helt avgjørende for at reiselivsaktørene virkelig skal få de store gruppene hit.

Vi er derfor imponert over hva Sindre Holberg i Holberg Shipping har fått til på Smøla. I 2013 signerte han avtale med det amerikanske reiseselskapet Lindblad Expedition, og denne uken var det fjerde året på rad at cruiseskipet «National Geographic Explorer» besøkte Smøla med 150 gjester. At de kommer tilbake år etter år, og med flere skip og flere stopp, tyder på at de gjør dette riktig. Det er kresne turister som forventer både god service og gode opplevelser. Det har tydeligvis reiselivsaktørene på Smøla greid å gi dem. Nå kroner Holberg verket med å få verdens mest luksuriøse cruiseskip på besøk til Smøla. Det kommer i august neste år.

De kommer selvsagt ikke bare på grunn av Sindre Holbergs blide vesen, men han og mange underleverandører har greid å sette sammen en pakke som turistene setter pris på. Selv sier Holberg at disse turistene er personer som søker de genuine opplevelser verden over. Det har de mye av på Smøla, og de greier å vise det fram.

I tillegg tror vi at både Holberg og de andre som har tatt imot turistene på Smøla har greid å være genuint gjestfrie. Mary Heebner fra Santa Barbara i California beskriver Smøla ganske så treffende: – Det er slående vakkert og menneskene vi møter her er vidunderlige.

Med en slik attest bør det være opplagt at cruiseturismen er kommet for å bli på Smøla. Slike uttalelser bør også være et godt grunnlag for å utvikle reiselivsnæringa på Smøla enda mer.

Det er all grunn for andre reiselivsaktører å se til Smøla og lære av det de har oppnådd. Både på innsalg og ikke minst på samarbeid.