Fylkesordføreren i Møre og Romsdal, Jon Aasen har et innlegg i avisen hvor han argumenter for at det må bevilges mer penger over NTP til fjordtunneler for å fase ut «gårsdagens transport», som han kaller fergene.

Istedenfor vil han ha dype tunneler under fjorden som Vegvesenet omsider tar avstand fra å bygge på grunn av skyhøye driftskostnader. Innlegget har overskriften hvor han spør retorisk: «Kan vi vere verdsleiande i 40 km/t?».

Det korte svaret er: Ja, klart vi kan. Jeg vil utdype hvorfor vi bør forbli der.

Vi skriver år 2017. Antar da at alle har fått med seg hvor mye Norge må kutte i utslipp av CO2 for å møte forpliktelsene i Paris-avtalen som Norge har ratifisert. Fergefri E39 tar Norge i helt feil retning, da den tvinger all trafikk over på vei og dermed øker utslipp av CO2 langt mer enn hva vi makter å kutte i transportsektoren. Det er en slik utvikling forskerne frykter. Skal vi ikke lytte til dem da eller vet våre politikere bedre? Nullutslippsferger som nå blir bygget blir i praksis skrotet før de er tatt i bruk på E39 med formål å kutte CO2-utslipp.

CO2-kvoten er dyrbar og det er på transport vi allerede i dag har fått muligheten til å kutte. Å sløse bort kvoten på korttenkte valg av transportløsninger bør vi være forsiktige med da det kan ramme bedrifter vi skal leve av i framtiden.

Eksempel på en god og en dårlig løsning er Lærdalstunnelen med sine 24 km og Oslofjordtunnelen.

Den første er i dag å betrakte som en «miljøtunnel», da den er flat i terrenget og har eliminert ferdsel over store høyder som krever mye energi (utslipp) å forsere.

Den andre er en «miljøbombe», da den ikke er flat, men en kunstig bygget «omvendt fjelltopp». Den har skapt mye mer CO2-utslipp enn hva Lærdalstunnelen har fjernet, og det vil den fortsette med fram til den blir avløst av en bru.

Løsningen er ikke da som fylkesordføreren tar til orde for. Han vil bytte ut en forurensende kilde med fjordtunneler. Da bytter vi bare måten vi slipper ut på fra vondt til verre. Tungtransporten slipper ut null på en ferge. Blir den tvunget til å kjøre dypt under fjorden, så slipper den ut mer enn hva dieselfergene slipper ut i dag.

Løsningen finnes. På selveste Sognefjorden har vi i dag i fart Norges og Nordled sin første elferge «Ampere». Den har lagt «barnesykdommene» stort sett bak seg og er nå i suksessfull drift. Den utviklingen som «Ampere» utløste er vi nå verdensledende på. Den maritime industrien på Vestlandet blomstrer og utvikler andregenerasjons elferger til et enda bedre produkt. Hele 16 stykker nye nullutslippsferger er nå under bygging og skal erstatte forurensende dieselferger. I Møre og Romsdal får vi snart fem stykker. Kjempebra, Jon Aasen.

Men slik du «snakker ned» fergene drar du fram et tankegods som er utgått på dato om du tar samfunnsutviklinga de siste 10 årene i betraktning. Det er bare å tenke litt smart, så er fergen plutselig blitt en «tidshjelper» for mange i en travel hverdag. Det er mye en kan utrette på en ferge framfor å spise svele og irritere seg over at det ikke går i 80 km/t. Jeg får prøve å rette opp inntrykket.

For eksempel; Alle har smarttelefoner i dag. «Googler» du ferge Molde, eller ferge Halsa, så er fergeruta i hånda før du får sukke for deg. Med laptop og mobiltbredbånd i bilen har vi «Office» med oss. Det fungerer like greit å jobbe på ferga som vi ellers sitter hjemme og «kaster bort tiden» på å taste inn lange KID-nummeret eller annet «mas» som samfunnet nå pålegger oss å bruke tiden vår på hjemme.

Da snur vi «bortkasta dautid» og gjør fergereisen om til positiv utnyttbar tid til teksting, telefonering, e-poster. Slike ting vi skal holde oss langt unna om vi vil framstå som trafikksikre bilførere da.

Kanskje bidrar fergene også til at vi blir mer trafikksikre ved at uroelementer er unnagjort før vi tar veien fatt igjen?

Poenget mitt er at det er ikke like helnegativt med ferger i dag som det var før. Tenker vi også positivt så får vi en bonus tur med flott utsikt over fjorden.

Prisen er også halvert om man har det landsdekkende fergekortet. Med fergekort er pris for liten bil kr. 40. Rimelig. Til sammenligning er prisen for kaffe og svele kr. 65! (Anda – Lote). Fergefrekvensen er nede på 15-20 min. i begge retninger. Nattferger på hele E39 har vi også. Fungerer utmerket.

Ferjeselskapene våre befordrer årlig ca. 16 mill. passasjerer, ca. tre ganger Norges befolkning uten en eneste dødsulykke. Et ypperlig eksempel på vellykka HMS-arbeid. Med nullutslippsferger på plass skifter «M» farge fra rød til grønn. Da er vi verdensledende der også. 

Du vil at vi prioriterer slike ekstremt dyre grensesprengende prosjekter som Fergefri E39 mens vi og resten av landet skriker etter framkommelige, trygge, rasfrie veier.

E39 har ikke engang fått gulstripe enda på hele strekningen. Kurvatur som på 90 km veistandard er årtier unna. Det meste av tunnelstandarden i en sørgelig forfatning. Mangler gjør også «krabbefelt» og viadukter for å gjøre vegen mer miljøvennlig. Det koster minst «et par Møreakser», vil jeg tro.

Allikevel skal det pøses på med tiltak som for eksempel Fergefri E39, som vil øke trafikkmengden inn på en «uferdig» veg. Hva er argumentet for å gjøre dette? Jo, «bo- og arbeidsmarkedet» skal utvides til det absurde slik at pendling blir mulig lengst mulig. Hallo? Hva med å bosette seg i nærheten av arbeidstedet og minske bilbruken?

Hva med å tenke sikkerhet, miljø og dødsfallrisiko på veinettet og prøv å komme ned mot dødstallsnivået fergene ligger på? Ref. Stortingets «nullvisjon», som nettopp har det samme målet på veinettet. Da må fjellsidene renskes for vippesteiner og rasutsatte parti. Få de truslene bort først.

Derfor, Innfør HMS i «politisk samferdsels tenkning». Da kommer de riktige prioriteringene forhåpentlig av seg selv.

Jeg mener vi trenger en politisk omkamp om prioriteringene på NTP, hvor nye prosjekter blir tonet ned til fordel for HMS-relaterte prosjekter.

Kjære fylkesordfører, vi er verdensledende på mangt. Det vi ikke trenger, det er å bli verdenslederne på CO2-utslipp per kjørte km på Vestlandet og ende opp som Norges «miljøversting». Stortingets vedtak om Rogfast satte meg såpass ut at jeg tok meg i å undres over om de driver med hanggliding (risikosport) på fritiden hele bunten.

Oppsummert: Til de som ikke har skjønt hva HMS blant annet innebærer innen samferdsel, så betyr det ja til opprustning av gamle veger. Nei til nye fjordtunneler. Ja til elferge på de bredeste fjordene. Ja til høybruer som lar seg bygge til en pris vi orker å ta oss råd til.