Rogfast vedtatt - kanskje oppstart allerede i år

-Dette er er merkedag for oss som jobber på Rogfast-prosjektet, sier prosjektleder Tor Geir Espedal i Statens vegvesen som skal lede det historisk store undersjøiske tunnelprosjektet til 16,8 milliarder kroner.

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
24. mai 2017 - 10:01

Med sine 26,7 kilometer vil Rogfast bli verdens største undersjøiske vegtunnel. 

-Vi er klare til å lyse ut den første kontrakten så snart vi har fått avklart utfyllingstillatelsen og løsningen vår for å ivareta ytre miljøutfordringer. Så snart dette er på plass lyser vi ut den første kontrakten i Rogfast-prosjektet som gjelder transporttunnelen i Arsvågen, sier prosjektleder Tor Geir Espedal.

 

Fire store kontrakter i 2017 og 2018

- Vi har som mål  å lyse ut de neste fire store kontraktene i løpet av 2017 og 2018, sier Espedal.

Planen er at de første bilistene kan ta tunnelen i bruk i 2025/26.

- Bygginga av ein så lang undersjøisk tunnel er utfordrende, med mange tekniske utfordringer. Ei av disse er to-planskrysset under Kvitsøy. For å sikre god ventilasjon skal vi sprenge to ventilasjonssjakter fra Kvitsøy og ned til begge tunnelløpene, forklarer prosjektlederen.
Ventilasjonssjaktene har en diameter på 10 meter, og begge skal ned 250 meter fra Kvitsøy.

Rogfast er verdens største undersjøiske vegtunnelprosjekt, og har ei kostnadsramme på 16,8 milliarder kroner.

 

Målene for E39 Rogfast er;

  • E39 Rogfast skal bidra til å utvikle E39 som viktig hovedveg for Vestlandet som en del av den nasjonale transportkorridoren langs Vestlandskysten.
  • Prosjektet skal bidra til å utvikle et sammenhengende godstransportsystem med tilførsel mot de sentrale hamnene og andre knutepunkt langs Vestlandskysten.
  • E39 Rogfast skal bidra til å utvikle et felles bo- og arbeidsmarked for Nord-Jæren og Haugalandet.

 

Ideen kom opp på 80-tallet

Ideen om å krysse Boknafjorden og Kvitsøyfjorden med en undersjøisk tunnel kom opp midten på 1980-talet. Etter modning i noen år ble det rundt årtusenskiftet utarbeidet en konsekvensutredning som ble godkjent i 2003.

En lang undersjøisk tunnel fra Randaberg til Bokn med arm til Kvitsøy ble valgt som framtidig løsning for kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden. På grunnlag av godkjent KU ble det utarbeidet en fylkesdelplan som ble godkjent av Miljøverndepartementet i 2004.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.