Problemet er at når dere skal utarbeide et bedre busstilbud, så tyder dere innspillene dere har fått og lager planer, uten å rådføre dere med oss brukere før implementering. Konsekvensene av «oppfylling av ønsker», gir da fort uheldige bivirkninger for ganske mange.

Klart at kundene sier «ja, takk… vi vil gjerne ha hyppigere avganger, og mange har nytte av å gå av på Grorud, og selvsagt vil alle ha rutetabell det er lett å tyde og huske. Så klart!

Men her er noen reelle konsekvenser;

• Kunder mellom Kongskog og Åneby mister alt av ekspresstilbud! De må altså eventuelt bytte buss på Åneby til 390E. Altså enda et bytte, som for mange er i tillegg til bytte inne i Oslo – altså tre busser (eller annet) for å komme seg på jobb. Og hjem igjen!

• Buss 390 og 390E skal altså da korrespondere på Åneby. Vi vet jo hvor vellykket det har vært at ekspressbussene korrespondere på Dam på hjemtur! Ventetiden bussene imellom på Åneby blir kanskje ikke så lang som på Dam, men vi som står der og observerer bussene hver morgen, vet at det fort kan ta ett par, tre minutter imellom dem, selv om de egentlig skal være der på likt. Dette vil legge til minutter på en ekspressbuss, som i henhold til Ruters nye ruteplan, allerede skal bruke 5 minutter lenger fra Hellerudhaugen og til Oslo bussterminal.

• Det er direkte misvisende når Ruter uttaler at ekspressen nå får færre stopp! Det som på folkemunne kalles «semi-ekspressen», altså nåværende 390E fra Kongskog, er den som stopper på Skillebekk, Bonkallstubben, Bånkallenga, Rommi, Sveiva og Romsåsfoten. 390E-Hellerudhaugen, som er den reelle ekspressen, har aldri stoppet på noen av disse! Så vår reelle, opprinnelige ekspressbuss får nå altså tilleggsstopp på Skillebekk, Grorud og Aker sykehus!

• Det reageres også kraftig på at Skillebekk-beboere skal benytte nye 390E. Da er vi innenfor bygrensen. Altså passasjerer som ikke kan regnes som dagpendlere – som har mye kortere reisevei til sentrum. Disse står også fritt til å benytte 390, 380 fra Lillestrøm og også t-bane.

• Det synes veldig rart at man ikke kan opprettholde to ulike «ekspresser» som før. En opprinnelig ekspress med absolutt færrest mulig stopp og effektiv kjøring, en «semi-ekspress» som kan stoppe for avstigning på Grorud og Aker sykehus, og som ikke stopper på Skillebekk og videre ned til Rommi. Passasjerer utover dette har 390 til disposisjon. Dette mener jeg ville være til det beste for flertallet i vår kommune og spesielt for de som reiser lengst!

• At kundene blir forvirret og blander sammen de to ulike ekspressene i dag, er ikke rart. Her er det mulighet for enkel løsning med to navn/nummer det er lett å skille på og som har hver sin lettleste tabell.

• Det kan virke som om det er Ruter som tjener på ny løsning og ikke kundene. Ruter får to ruter å organisere (390 og 390E), i stedet for tre (390, 390E-Kongskog og 390E-Hellerudhaugen). Lettere for ruteplanleggere, samt lettere ved implementering hos buss-selskapet. Ikke lettere for flertallet av kundene!

Når dere innfridde ønsker fra kundene, var nok nye ruteløsninger med slike konsekvenser ikke det flertallet ønsket og forventet seg…

Det må også tas med noe historikk her. Man må se på hvor mye ekspresstilbudet har endret seg over lenger tid. For noen år tilbake kjørte noen busser ekspress mellom Kjul og Sinsenkrysset, og så hadde man andre ekspresser (på samme avgang!) som betjente kundene sør i bygda. Meget effektivt – veldig få stopp – veldig fornøyde kunder! Og kanskje slett ikke dyrere. Men så klart… mer å organisere for Ruter…