Det hevder NRK 2. pinsedag.

– Vi må ha noen flere beregninger av takstene, men er enige om prinsippene og kommer også til å bli enige om de siste detaljene, sier fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H) til nettstedet.

Tallet på bomstasjoner øker med cirka 55 fra dagens 29. I flertallet av bommene blir det innkreving i begge retninger.

Utgangspunktet for forhandlingene som har pågått i vår, er de nye takstene som blir innført 1. oktober i år. Da blir bilistene i Oslo og Akershus for første gang ilagt rushtidsavgift og en egen dieselavgift

Det vil da koste 58 kroner å kjøre gjennom eksisterende bomring for en dieseldrevet personbil i morgenrushet, mot 34 kroner i dag.

Tre ulike passeringer

Som Romerikes Blad tidligere har fortalt, jobbes det med et system med tre ulike passeringer – i henhold til den reviderte avtalen for Oslopakke 3 fra juni i fjor:

Både eksisterende bomring (Osloringen) og det såkalte Bærumssnittet (en ekstra bom på bygrensa på E18 vestfra) videreføres.

I tillegg skal det innføres en ekstra bomring – det såkalte bygrensesnittet – på kommunegrensa mot både Romerike og Follo, samt et suppleringssnitt i form av en indre bomring i Oslo.