Betaling og minibankuttak i utlandet blir ofte unødvendig dyrt. Bankenes systemer legger opp til at norske bankkunder som skal ta ut penger i utlandet, velger å veksle til norsk valuta – som så godt som alltid er det dyreste alternativet.

Forbrukerrådets klare råd er enkelt:  – Avvis tjenesten om å belaste i norske kroner, velg heller lokal valuta. Det sier Jorge Jensen, som er fagdirektør for finans i Forbrukerrådet.

Folk blir villedet av piler, flagg, farger og feilaktige advarsler til å velge den dårligste valutakursen.

– Vekslingstjenesten du blir møtt med, er bare et fordyrende mellomledd. Den har ingen verdi, og betyr penger ut av vinduet for norske forbrukere, uttaler Jensen.

Når du velger den lokale valutaen når du tar ut penger eller betaler i utlandet, er det din egen kortleverandør (banken) som gjør valutaomregningen.

Unødvendige gebyrer

Gjør du det motsatte, må du ofte betale for en langt dyrere valutakurs. Normalt tilsvarer den et påslag på 6–7 prosent, altså nær fire ganger så dyrt som betalingskortenes standardkurs.

Likevel er det mange som velger butikkens eller minibankens dårlige valutakurs.

Saken fortsetter under bildet.

 

Forbrukerrådets beregninger viser at norske forbrukere som reiser utenlands, hvert år blir belastet for én milliard kroner i unødvendige gebyrer ved å velge egen valuta framfor den lokale.

Den utbredte vekslingstjenesten blir omtalt som «legal scam» – lovlig svindel –  av den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC, som også anbefaler forbrukerne alltid å avvise denne «tjenesten».

Ønsker forbud

Forbrukerrådet ønsker et internasjonalt forbud mot valutaveksling som er ugunstig for forbrukerne, og at utsalgssteder og minibanker i Europa, og dermed også Norge, avstår fra valutaveksling som er ugunstig for forbrukerne.

– Vi samarbeider derfor med forbrukerorganisasjoner fra flere land om å få det på EUs politiske dagsorden. Så langt er vi fornøyd med den politiske prosessen. Valutavekslingen (DCC – Dynamic Currency Conversion) er blitt en del av kommisjonens Consumer Financial Services Action Plan, og de har lovet å følge det opp, sier Jensen.

Foreløpig er det likevel opp til forbrukerne ikke å veksle til norsk valuta.

– Velg heller den lokale valutaen enn å belaste uttak eller betaling i norske kroner, er Jorge Jensens klare oppfordring. (ANB)

Avvis tjenesten om å belaste i norske kroner, velg heller lokal valuta.

Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet