Om ikke annet så er den utskjelte konkurranseutsettingen av norsk jernbane i rute. Vi har ikke før ledd oss ferdig av at NSB er blitt til Vy, før det i dag ble kjent av svenskene skal kjøre tog i Norge. Før jul vant britiske Go-Ahead anbudet på Sørlandet, og skal kjøre togene på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen. I andre runde var det svenske SJ som vant kampen om «Trafikkpakke Nord». Nå er det altså söta bror som skal kjøre togene på Dovrebanen, Raumabanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Meråkerbanen og Trønderbanen. Til en femtedel av prisen vi betaler i dag skal SJ gi oss flere avganger og bedre tilbud. De ansatte er de samme, men blir å se i nye drakter. Alle tilbyderne hadde betydelig lavere pris enn dagens kostnad, men forskjellen mellom SJ og Vy var på hele 28 prosent. Det er vanskelig å forstå de voldsomme forskjellene.

Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning. Artikkelen er over fire år gammel.