Religion

– Justin Biebers bønn kan ufarliggjøre religion

TRO FRA SCENEN: Justin Bieber ba til Gud foran 40.000 tilskuere i Trondheim i helga. – Han kan normalisere det å være kristen, og at det ikke bare er noe sært, sier Linn Sæbø Rystad ved MF vitenskapelig høgskole.

På festivalen Trondheim Sommertid spilte Justin Bieber konsert foran 40.000 tilskuere. Under konserten var ble hans kristne tro synlig flere ganger, under bønn og vitnesbyrd.

«Gud, jeg ber nå for hver redsel, hver usikkerhet, hver dårlig tanke vi har om oss selv eller andre. Vi slipper dem nå, i Jesu navn. Jeg ber imot hver plagende tanke, hver usikre tanke. Vi bare gir dem til deg, i Jesu navn. Du er fredens prins», skal artisten ha sagt, ifølge Adresseavisen.

Linn Sæbø Rystad er programleder for Ungdom, kultur og trosopplæring (UKT) ved MF vitenskapelig høyskole.

Linn Sæbø Rystad

– I bønnen er han tydelig på at alle er Guds barn. Det er det nok mange som synes er fint å høre, sier hun.

Rystad har lest tidligere intervjuer med artisten, hvor han blant annet forteller sin omvendelseshistorie.

– I det jeg har lest, er han svært opptatt av at Gud tilgir, og snakker varmt om følelsen av å være tilgitt. Det tror jeg kan være et veldig sterkt budskap som mange kan kjenne seg igjen i, sier Rystad.

?

– Helt uproblematisk

Lene Arntsen-Wærnes var blant de tusenvis i publikum på konserten søndag.

– Jeg liker musikken, og syns den skaper liv. I tillegg har han jo vokst og har et litt annet uttrykk nå enn da han var yngre, forteller hun.

Arntsen-Wærnes kaller seg ikke kristen, men har en barnetro og tror på Gud. Underveis i konserten fikk hun ikke med seg hele bønnen til Bieber, men leste den i avisen dagen etterpå.

– For meg er det helt uproblematisk at han ønsker å uttrykke seg gjennom bønn. Jeg tenker at vi er jo på «hans» arena, og da er det han som bestemmer hva han ønsker å formidle, sier hun.

Om en slik synliggjøring av troen kan bidra til og ufarliggjøre eller normalisere kristendom, er hun usikker på.

– Jeg er kanskje litt for «gammel» til å svare på dette, men jeg kan tenke meg at ungdommen har et mer nyansert forhold til det. Når man søker noe i livet, kan det jo hjelpe for noen å søke samme retning som sitt forbilde. Men dette blir bare spekulasjoner fra min side, sier Arntsen-Wærnes.

Ufarliggjør religion

Linn Sæbø Rystad tror derimot at Biebers synlige kristendom kan være virkningsfull.

– Det kan være med på å normalisere og ufarliggjøre religion i det offentlige rom, svarer hun, som samtidig ikke tror gudstroen kommer som noe sjokk fra flere av fansen, som allerede er kjent med hans tro.

Er det et behov eller et savn etter artister som normaliserer og ufarliggjør det å være kristen?

– I en ungdomskultur trenger man forbilder og noen å se opp til. Jeg kan huske fra da jeg var ung at det var noe jeg lette etter. Det tror jeg vi trenger flere av. Selv om Bieber treffer mange, treffer han ikke alle.

Typisk amerikansk, utypisk norsk

Rystad opplever at kulturen rundt det å snakke om sin tro varierer fra amerikansk til norsk kultur.

– Det kan være utypisk norsk og mer vanlig i USA at man er mer tydelig med sin gudstro på konserter, sier hun, og legger til:

– I Norge kan man fort bli definert som «bare en kristen artist». Her viser han derimot at det er fint mulig å være kristen og «vanlig», at det er en integrert del av ham.

En troverdig bønn

Hvordan kan det påvirke tilskuere å høre hans bønn fra scenen?

– Han kan normalisere det å være kristen og at det ikke bare er noe sært. Det kan bidra til å vise at det er naturlig for mange mennesker å være kristne og at det å be er en naturlig del av å være kristen, sier Rystad.

Videoen der Bieber selv forteller om sin gudstro inneholdt var enkel invitasjon til de frammøtte:

«Jeg ser rundt meg og jeg ser at Gud er god. Jeg ser at Gud er en fantastisk designer. Jeg tror ikke at Gud gjør tabber, og jeg tror at Han skapte deg i sitt bilde. Jeg tror at du ble designet og skapt i Guds bilde, og Han er stolt av deg og elsker deg. Han er for deg og ikke mot deg. Han vil det som er best for deg, så du kan slutte å fokusere på alt det som pågår som er feil. Jeg prøver ikke å være ufølsom, men vi mennesker har ikke kontrollen. Vi kan ikke ha kontrollen i to sekunder en gang i dette livet, for det er som en damp».

Rystad peker på at forskning på prekener og taler viser til at om taleren oppfattes troverdig og ekte, vil ha betydning for om tilhørere lytter til det som sies.

– I det lille jeg har sett av konserten, virker det som at Bieber tar godt vare på den troverdigheten han allerede har hos sine fans. Han virker oppriktig og autentisk når han ber.

Les mer om mer disse temaene:

Cathrine Northug

Cathrine Northug

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion